Grote zorgen over ziekteverzuim, ‘werkdruk ontzettend hoog’

Kopte BNR deze week. Ruim veertig procent van de ondernemers in het mkb maakt zich zorgen over hoog ziekteverzuim van het personeel. Dat concludeert verzekeraar Interpolis uit een onderzoek. ‘Veel mensen zijn heel loyaal en blijven lang doorwerken terwijl ze klachten hebben’, zegt Hans Biesheuvel, voorzitter van Ondernemend Nederland. Het hoge ziekteverzuim is al een tijdje gaande. Dat concludeert ook Biesheuvel. ‘Eigenlijk sinds het begin van de coronacrisis.’ De voorzitter van Ondernemend Nederland komt tot de conclusie dat de werkdruk ontzettend hoog is. ‘Als werknemers dan uitvallen, zijn ze gelijk wat langer ziek.’

De belangrijkste boodschap van Biesheuvel aan werkgevers is om vaker met hun personeel in gesprek te gaan. ‘Als de druk te hoog is, moet je zien hoe je het met elkaar kan organiseren.’ En die druk blijft volgens hem nog wel een tijdje hoog: ‘de moeilijke omstandigheden, zoals de arbeidskrapte, zullen nog jaren aanhouden.’ Biesheuvel beseft dat dit niet voor elke werkgever even evident is. ‘Niet elke ondernemer is gewend om zo’n gesprek aan te gaan. Negen op de tien bedrijven in Nederland heeft geen personeelsafdeling. De ondernemer moet het dan allemaal zelf zien te regelen.’ Veel ondernemers zijn in de eerste plaats bezig met het overleven van hun zaak, vreest Biesheuvel, onder meer als gevolg van de corona- en de energiecrisis. ‘Toch moet je klachten van werknemers altijd serieus nemen. Zelfs al is het niet makkelijk om die afweging te maken.’

De wereld op z’n kop?!

Niet elke ondernemer is gewend om een gesprek aan te gaan en negen op de tien bedrijven in Nederland heeft geen personeelsafdeling. Ook bij onze opdrachtgevers merken we dat het ziekteverzuim oploopt. Het meest opvallend is dat er vaak pas actie op verzuim komt te liggen als het eigenlijk al “te laat” is. En met “te laat” bedoelen we eigenlijk: als men in gaat zien dat het wel erg veel geld kost (een zieke medewerker kost gemiddeld zo’n €250,- per dag). De kosten zijn vaak (helaas) de trigger om dan pas in actie te komen. Dat veel organisaties geen HR afdeling hebben, doet hier niets aan af. Aandacht voor je medewerkers, oprechte interesse en periodiek een praatje met elkaar maken kost niets.

Passieve rol arbodiensten

De kranten staan vol met quotes van landelijk werkende arbodiensten over het oplopende verzuim. Feit is, dat zij hier zeer waarschijnlijk goed garen bij spinnen. Helaas is het zo dat de gemiddelde arbodienst pas een eerste contact met een zieke medewerker heeft rond de vierde ziekteweek en dat is veel te laat. Meer inspelen op preventie zou veel arbodiensten sieren. Maarja, wat blijft er dan over van het verdienmodel. Wij spreken ontzettend veel ondernemers die met de handen in het haar zitten, uit onmacht en frustratie rond ziekteverzuim en de reactieve houding van hun arbodienst. Veelgehoorde klachten: “We horen nooit iets, er is geen bronaanpak, we krijgen niet de juiste ondersteuning etc.”

Als je er vanuit gaat dat zo’n zeventig procent van de medewerkers die zes weken ziek zijn, langer dan een jaar ziek blijven, zou je zeggen dat er veel meer gestuurd moet worden op een proactieve en vooral preventieve aanpak. – Rik Berghout, Directeur Panthion en ViaMensa

Handel tijdig en wacht niet tot iemand uitvalt

Regeren is vooruitzien. De opdrachtgevers die in de lead zijn, bellen ons veelal op voordat iemand uitvalt vanwege ziekteverzuim. Zij hebben oog voor hun medewerkers, gaan in gesprek en zetten veelal preventief een programma in (en dragen ook de kosten voor hun al dan niet zieke medewerker): een psycholoog, een fysiotherapeut, een (wandel)coach, een vitaliteitstraject etc. zijn oplossingen die veelal worden ingezet. En ja, dan gaat het om een investering vooraf zonder dat er sprake is van ziekteverzuim. Dat is soms intern wellicht lastig te verkopen. Veel werkgevers (met name binnen MKB), zien ziekteverzuim pas als een probleem als hun medewerkers langdurig afwezig zijn en/of ziekteverzuim teveel geld gaat kosten. Echter, vanuit een businesscase wordt snel duidelijk dat ondernemer en medewerker er alleen maar bij kunnen winnen (in tevredenheid, kwaliteit en kosten) als zij proactief en preventief aan de slag gaan.

Hoe kunnen wij helpen?

Een optie is om eens te verkennen welke programma’s en trainingen wij bieden. Daarnaast worden wij vaak ingezet voor vragen waarbij er nog geen sprake is van ziekteverzuim, maar dit misschien wel gaat spelen. Een vitaliteitscoach die aandacht heeft voor welbevinden, voeding en beweging kan hier een grote rol in spelen. Organisaties die inzetten op ziekteverzuimpreventie, zien hun verzuim (kort- en langdurend) significant afnemen.

Tip: Ga ook eens in gesprek met jullie arbodienst en vraag hen kritisch uit over hun dienstverlening: kortere lijnen, een actieve(re) rol en preventieve modules voor medewerkers.  

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op HR gebied, openstaande vacatures en trainingen en workshops.

Panthion

Reageert binnen een uur

Panthion
Hoi,
Waar kan ik je mee helpen?