Pak ziekteverzuim aan nog voor het ontstaat

Pak ziekteverzuim aan nog voor het ontstaat

We merken het steeds opnieuw: we worden vaak pas gebeld over het oplossen van ziekteverzuim als er al een lange periode iets speelt. En dus de kosten al flink gestegen zijn. Soms gaat het zelfs om verzuimdossiers waarvan men niet goed meer weet hoe deze op te lossen. Een gemiste kans, want juist aan de voorkant preventie inzetten om ziekteverzuim in een vroeg stadium tegen te gaan levert niet alleen een loyale, gelukkige medewerker op, maar ook een besparing in de ondernemersportemonnee.

Ziekteverzuim hoger dan ooit

Kortom, ziekteverzuim is een belangrijk onderwerp. Zeker nu we in de media volop voorbij zien komen dat het ziekteverzuim in jaren niet zo hoog is geweest. In het FD van maart is te lezen dat de stijging komt door meer griepgevallen, maar ook door langdurige ziekte. Men schrijft dat psychische klachten daar vaak aan ten grondslag liggen, die samenhangen met een hoge werkdruk. Volgens experts is een individuele aanpak de beste: elke werknemer is weer anders. Tel daarbij op dat het ziekteverzuim onder werknemers (volgens cijfers van het CBS) in kwartaal vier van 2022 is gestegen naar het hoogste niveau sinds 2000, en je beseft dat er werk aan de winkel is.

Positieve geluiden zijn er ook

‘Gelukkig zijn er ook goede berichten te melden in deze tijden van stijgend ziekteverzuim’, aldus Rik Berghout, oprichter en eigenaar van Panthion. ‘Zo merken we dat met name de grotere bedrijven steeds meer regie nemen en vooraan in het proces actie ondernemen. We krijgen regelmatig aanvragen om een vitaliteitscoach, wandelcoach of psycholoog in te zetten. Met zo’n 8 tot 10 sessies zijn mensen meestal een heel eind op weg geholpen en dat voorkomt dat ze uitvallen. En dat is uiteraard fijn voor de werknemer zelf, maar ook voor de betrokken werkgever die met een vooraf heldere investering bijdraagt aan het duurzaam inzetbaar houden van zijn mensen. Bovendien zijn de bedragen van een dergelijk aantal sessies vaak lager dan een medewerker die zich kort- of zelfs langdurig ziek meldt. Wat ook nog meespeelt, en dat aspect blijft vaak wat onderbelicht, is dat de medewerker die het betreft een ambassadeur van het bedrijf wordt. Dit omdat hij, ook in een tijd waarin het allemaal wat minder ging, heel goed is bijgestaan door zijn werkgever. En zo snijdt het mes aan meerdere kanten.’

Stop met zorgen maken: dat heeft geen zin

‘In een eerder artikel vertelde ik al dat zo’n 40% van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zich zorgen maakt over het hoge ziekteverzuim onder het personeel. Daarin deelde ik ook dat 9 van de 10 bedrijven in Nederland geen personeelsafdeling heeft wat betekent dat de ondernemer het zelf allemaal maar moet zien te regelen’, vervolgt Rik. ‘En dat zou het moment moeten zijn dat men óf een dergelijke afdeling inricht, óf dat men deze kennis, kunde en ervaring inkoopt. In ons blog dat over 2 weken verschijnt nemen we je mee in de wereld van ondersteuning op dit vlak. Samen met de praktijkverhalen die je waarschijnlijk herkenbaar voorkomen.’

Neem contact op

Wil je eerder in gesprek over die ene casus die je ’s nachts uit je slaap houdt? Neem dan alvast contact met ons op. Voor een vrijblijvend advies, een luisterend oor of een aanpak die je, ook op het gebied van ziekteverzuim, weer terug in regie brengt.

Bron: FD

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op HR gebied, openstaande vacatures en trainingen en workshops.

Panthion

Reageert binnen een uur

Panthion
Hoi,
Waar kan ik je mee helpen?