Panthion, uw partner voor HR search en interim


Na een daling van het aantal vacatures voor HR-professionals in het tweede en derde kwartaal van 2017, is het aantal in het vierde kwartaal met 19% gestegen naar een niet eerder vertoonde hoogte. Deze trend heeft zich in het eerste en tweede kwartaal van 2018 verder voortgezet. Niet verwonderlijk dat organisaties in toenemende mate moeite hebben om HR vacatures in te vullen. In 2017 had 56% van de organisaties moeite om vacatures tijdig te vervullen en inmiddels is dit opgelopen tot maar liefst 71%. Voor de komende periode wordt een verdere toename verwacht.

Door de toenemende vraag, wordt de concurrentie bij het werven van HR- professionals alleen maar groter. Vooral de explosieve vraag naar recruiters valt daarbij op. Organisaties proberen op steeds inventievere manieren de juiste (HR) professional binnen te halen. Op de arbeidsmarkt is er sprake van een (bijna) overspannen hoogconjunctuur. Sollicitanten vinden een goed werkgeversimago steeds belangrijker en werkzoekende HR-professionals vormen daarop geen uitzondering. In de sterke arbeidsmarkt voor HR hebben zij weer wat te kiezen. Werkgevers moeten niet alleen moeite doen om goede HR professionals “binnen te halen”, maar ook om goede HR-professionals aan zich te binden. Maar hoe kom je met 11.000 unieke online gepubliceerde HR vacatures nou in contact met de juiste HR professional?

Zelf werven of uitbesteden….?
Veel organisaties zitten in een spagaat, zeker als zij in een groeifase zitten. Je wilt veel zelf doen om kosten te besparen en tegelijkertijd kun je soms niet buiten de steun van anderen om je ambities goed en snel te realiseren. Het is een hele kunst om elke keer de afweging tussen zelf doen en uitbesteden te maken. Tijd, expertise en kosten spelen bij deze afweging een grote rol. Wellicht een interessante business case om de “verborgen” kosten van werving en selectie in eigen beheer in kaart te brengen. Deze kunnen behoorlijk oplopen. Denk hierbij aan: de kosten om de vacaturetekst op te (laten) stellen, de kosten voor het online plaatsen van de vacature, de kosten voor het voeren van de selectiegesprekken (waar meerdere collega’s bij aanschuiven) en eventueel nog een assessment of een tweede ronde indien niet de juiste kandidaat is gevonden. Het alternatief is de search of werving uit te besteden aan een bureau. Spreek bij die keuze altijd een vast tarief af voor de hele procedure. In veel gevallen hanteren bureaus nog steeds een wervingsfee van soms 20-25% van het bruto jaarsalaris. Dat is echt niet meer van deze tijd.

“When it’s too expensive to hire a professional, wait untill you hire an amateur…”

Welke keuze je ook maakt, een goed bureau onderscheidt zich door zowel proactief als reactief te adviseren in een procedure. Door heel bewust mee te denken en veel te vragen. Je moet er als opdrachtgever op kunnen vertrouwen dat dit bureau snapt wat jouw organisatie nodig heeft. Dat er niet met “CV’s wordt geschoven”, maar echt gematcht wordt op basis van persoonlijke gesprekken met de potentiële kandidaat. Als opdrachtgever zoek je immers naar een partner die jou helpt met het completeren en professionaliseren van jouw HR team. Een vacature biedt bij uitstek de kans om jouw team een nieuwe impuls te geven: nieuw gedrag, nieuwe competenties, nieuwe vakkennis, nieuwe energie…

Panthion, partner voor HR
Hoe kies je voor het juiste bureau? Doe je dit op basis van prijs, een “goed gevoel”, reputatie, vertrouwen, snelheid van handelen, grootte van het netwerk, onderscheidend vermogen? Ga gewoon eens het gesprek aan met een aantal bureaus. Kijk wat zij kunnen bieden, hoe zij werken en bovenal of zij matchen met (de kernwaarden van) jouw organisatie. Voor Panthion staat voorop dat we onze opdrachtgevers willen helpen succesvol te zijn. Door hen te ondersteunen en te adviseren op het gebied van HR services (search en selectie van HR professionals) en loopbaan services (loopbaanbegeleiding, verbetertrajecten, outplacement en re-integratie spoor2). Kiest u voor search en selectie van Panthion, dan kunt u rekenen op:

  • Een snelle doorlooptijd tussen aanvraag en invulling: interim (< 6 dagen en vast 3-5 weken);
  • Inzet van selectie assessments;
  • Een netwerk van 2500+ HR professionals;
  • Een specialistisch bureau op het gebied van loopbaan & HR;
  • Een vaste contactpersoon voor uw organisatie (onze medewerkers hebben 10 jaar+ ervaring in het HR werkveld;
  • Expertise in profit- en non-profit sector;
  • Een intake gesprek bij u op locatie binnen 48 uur na de aanvraag;
  • Een transparante aanpak en realistische tarieven.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op HR gebied, openstaande vacatures en trainingen en workshops.