Hoe voorkom je een burn-out binnen jouw organisatie?

Pas deze 7 tips toe en voorkom uitval van jouw medewerkers door een burn-out

Soms is het leven ineens veel zwaarder: er zijn problemen, er is iets naars gebeurd, of je krijgt minder steun uit je omgeving. Als dit allemaal bij elkaar meer van je vraagt dan je aankunt, raak je overbelast. Je verliest het overzicht en raakt de grip op de situatie kwijt. Je krijgt klachten waardoor je niet je dagelijkse bezigheden niet meer goed kunt doen. We noemen dit overspanning. Bestaan de klachten langer dan een half jaar? En ben je vooral moe en uitgeput? Dan noemen we het een burn-out.

Je hebt een grote kans om burn-out te zijn als je > 6 maanden last hebt van:

  • Lichamelijke moeheid: een uitgeput gevoel
  • Geestelijke moeheid: moeite je aandacht erbij te houden (concentreren) en/of dingen te onthouden (geheugen);
  • Onrustig slapen
  • Prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd)
  • Niet tegen drukte of lawaai kunnen
  • Gemakkelijk huilen
  • Piekeren
  • Een gejaagd gevoel

Naast bovenstaande klachten heb je het gevoel dat je de vele problemen in je leven niet meer aankunt. Je voelt je machteloos, alsof je geen grip meer hebt op je situatie. Alsof je de controle over je leven verliest. Het lukt je niet meer om je gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld opje werk, studie, thuis, in je contacten of in het verkeer.

7 tips om een burnout van je medewerkers te voorkomen!

Het lijken misschien open deuren maar toch kun je een positief resultaat bereiken door preventief op te treden en de volgende tips te volgen:

  1. Toon betrokkenheid. Neem regelmatig de tijd om een praatje met je medewerkers te maken. Zodat je weet wat er speelt. Dit valt ook onder het thema duurzame inzetbaarheid.
  2. Blijf positief naar uw medewerkers. Geef eens een compliment en spreek positieve verwachtingen uit. Iedereen vindt het fijn gewaardeerd te worden en blije medewerkers presteren beter.
  3. Signaleer negatieve veranderingen. Het gedrag van mensen met psychische klachten verandert vaak, zo ook hun ook hun werkhouding. Sommigen trekken zich terug in hun schulp, anderen worden juist meer aanwezig of geïrriteerd. Ineens werken ze vaak over, komen juist vaker te laat of melden zich regelmatig een dag ziek. Het is daarom belangrijk de tijd voor je medewerkers te nemen en interesse te tonen om ze beter te leren kennen en zo negatieve signalen te (h)erkennen.
  4. Verlaag de drempel om hulp te zoeken. Laat blijken dat psychische problemen bespreekbaar moeten zijn. Ook op het werk en met collega’s. Organiseer bijvoorbeeld een evenement onder werktijd, met als thema (werk)stress en burn-out. Nodig een specialist uit op dit gebied die uitnodigt tot discussie. Zo wordt het thema herkenbaar en daarmee meer bespreekbaar.
  5. Zorg voor een goede balans tussen werk en vrije tijd. Als de werkdruk heel hoog is of juist te laag, raken medewerkers gestresst en daarmee vatbaarder voor psychische klachten. Ga in gesprek als je merkt dat een medewerker (te) vaak overwerkt, maar ook als je ziet dat een medewerker zich verveelt in zijn werk. Overtuig jouw medewerkers ervan dat ze hun werk niet mee naar huis nemen. Vrije tijd is om te ontspannen, niet om te werken. Zo deed het bedrijf Google een test en liet medewerkers hun mobiel en laptop aan het eind van de werkdag inleveren zoadat ze letterlijk hun werk niet mee naar huis konden nemen. Dit bleek een zeer positief effect te hebben op het stresslevel van de medewerkers.
  6. Blijf communiceren. Laat merken dat problemen bespreekbaar zijn. Zorg dat je medewerkers hiervan op de hoogte te zijn, dat ze (discreet) naar een daarvoor aangewezen vertrouwenspersoon kunnen bijvoorbeeld.
  7. Zorg voor een gezonde werkcultuur. Besteed aandacht aan thema’s als beweging (bijvoorbeeld middels een fietsenplan), gezond eten in de bedrijfskantine, zet fruit op tafel op de werkvloer, zorg dat het kantoor gezellig is. Daarmee laat je zien dat je het welzijn en de gezondheid van je medewerkers belangrijk vindt en zullen ze eerder geneigd zijn jouw voorbeeld te volgen (soms bestaan er ook loopbaanvragen, maak dit onderwerp bespreekbaar).

De overheid heeft een budget beschikbaar gesteld voor persoonlijke ontwikkeling. Klik hier voor meer informatie.

Last van een beginnende burn-out of overspannenheid?

Bel ons gerust om eens vrijblijvend kennis te maken en op basis daarvan te beoordelen of wij je kunnen helpen -> 085-4018200 of hoekanikjehelpen@panthion.nl

Deel dit bericht

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op HR gebied, openstaande vacatures en trainingen en workshops.

Panthion

Reageert binnen een uur

Panthion
Hoi,
Waar kan ik je mee helpen?