Hoe een loopbaancoach helpt bij de volgende stap

Marieke, een vrouw van 40 jaar. Al 15 jaar aan het werk binnen hetzelfde bedrijf. Een bedrijf in ontwikkeling. Na 15 jaar betekent dit dat er een nieuwe setting is ontstaan die nieuwe eisen stelt aan Mariekes functie. Wat als dat niet meer past? In zo’n situatie kan Marieke terechtkomen bij Martin Kuivenhoven, één van de loopbaancoaches van Panthion. Wij vragen hem wat hij voor een medewerker als Marieke kan doen.

Wat is het eerste wat jij doet in een outplacementtraject?
“Het vertrekpunt bepalen. In het intakegesprek en de paar eerste coachgesprekken bespreek ik de situatie met de medewerker. Hoe is iemand in het outplacementtraject terechtgekomen? Overziet hij of zij wat het betekent om een nieuwe baan buiten de deur te vinden? Welk gevoel heeft hij of zij bij de situatie? Hoe we het traject insteken, hangt heel erg af van de persoon. De één ziet het wel zitten en wil vooral praktische hulp. De ander voelt zich bijvoorbeeld afgedankt. En soms maak ik ook mee dat er een combinatie is tussen werk en privé. Dan staat niet alleen iemands baan op de tocht, maar blijkt die persoon ook mantelzorger te zijn van een ziek familielid bijvoorbeeld. Natuurlijk is dat nogal wat en kan dat ook gevolgen hebben voor de aanpak en het resultaat van een outplacementtraject.”

Hoe ga je als loopbaancoach om met bijvoorbeeld het gevoel van afgedankt zijn?
“Samen met mijn cliënten beantwoord ik een aantal vragen met aandacht voor de situatie: hoe is het gelopen? Wat heb je nodig om een omslag te maken? Wat dient zich nu aan? En waar heb je invloed op? Ik zie het als mijn taak om cliënten in beweging te krijgen. Soms gaat dat vanzelf. Maar ook bij een vervelender vertrekpunt kunnen we er naar omstandigheden de beste wending aan geven. Ik daag hen uit om aan een optimaal perspectief te werken.”

Wat bedoel je met een optimaal perspectief?
“Een nieuw perspectief gaat verder dan functies. Als iemand zegt dat ze als secretaresse aan de slag wil, dan neem ik daar geen genoegen mee. Er zitten zoveel facetten aan zo’n functie. Het is belangrijk dat de medewerker snapt wat hij of zij wil. Welke competenties in die functie spreken je aan? Werk je graag bij een groot of juist klein bedrijf? Werk je graag samen of liever zelfstandig? Welke branche past bij je drijfveren? Hoe kom je het beste tot je recht? Als de medewerker zijn of haar ideale plaatje durft te schetsen, dan kunnen we er ook het meest haalbare uithalen. Ik merk ook dat ze hier gemotiveerd door raken. Het is een kans om te ontdekken wat je op lange termijn wilt doen.”

Wanneer ben jij tevreden in een outplacementtraject?
“Als ze dat nieuwe perspectief in kaart hebben, zodat een jobsearcher daarmee aan de slag kan. Maar ook dat ze enthousiast zijn over hun bijdrage in werk en kansen onderzoeken. Dat enthousiasme maakt hen namelijk gelijk een aantrekkelijke gesprekspartner. Houding, gedrag en communicatie komen trouwens altijd expliciet of impliciet aan bod in de coachgesprekken. Ik vind het belangrijk dat mijn cliënten inzien dat ze er zelf iets van kunnen maken, dat hun zelfsturing verbetert. Focus op de mogelijkheden, dan komt een passende baan binnen je bereik. Ongeacht de situatie heeft de cliënt altijd een keuze in houding en gedrag. Als ik dat samen met een cliënt kan bereiken, dan kijk ik tevreden terug op een traject. Dan weet ik ook dat hij of zij niet bij nul hoeft te beginnen als hij of zij in de toekomst weer een outplacement mee zou maken.”

O ja, om misverstanden te voorkomen: natuurlijk bestaat de Marieke uit dit artikel niet echt. Het is een fictief voorbeeld. Wij gaan vertrouwelijk om met de persoonsgegevens van onze cliënten.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen op HR gebied, openstaande vacatures en trainingen en workshops.