Ook na de coronapandemie blijft thuiswerken waarschijnlijk de norm. Fulltime thuiswerken brengt voor de mentale gezondheid van werknemers risico’s met zich mee. De scheiding tussen werk en privé kan vervagen en de dagelijkse structuur is minder vanzelfsprekend.
Het gemiddelde verzuimpercentage steeg in oktober 2021 naar 4,6% (ten opzichte van 4,2% in september). Dat is de grootste stijging sinds de uitbraak van het coronavirus in maart 2020.
Juist nu je elkaar niet meer zo vaak op het werk ziet en spreekt, is het heel belangrijk om goed in contact te blijven met elkaar. Je hebt als leidinggevende nu minder zicht op situaties waarbij een werknemer uit balans raakt. Het risico bestaat dat de medewerker uitvalt en in sommige gevallen zelfs moet reïntegreren vanuit de eigen woning. We zien de afgelopen maanden een toename van verzuim door stress/werkdruk die in veel situaties niet (tijdig) werd opgemerkt door de leidinggevende. Uiteraard ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de medewerker om klachten tijdig te signaleren zodat er actie genomen kan worden. Door het thuiswerken lijkt de drempel om dit te doen wel groter geworden.
Wij zien en spreken genoeg managers die het heel lastig vinden om te bepalen wat zij wel en niet mogen vragen aan een medewerker.
Als leidinggevende moet je nu meer ruimte maken voor persoonlijke gesprekken en bij voorkeur een gesprek waarbij je elkaar live – natuurlijk met gepaste afstand – kunt zien en waarbij je ook de non-verbale signalen kunt oppakken. Als je als leidinggevende weet dat iemand zich sneller terugtrekt, zoek dan een actieve toenadering. Ga ook wat explicieter om met motiveren. De waardering komt nu niet meer spontaan voorbij in een werkdag. Zoek het contact. Ook/juist als de werknemer zich terugtrekt. Maar als leidinggevende ben je geen arts, geen hulpverlener en geen psycholoog. Wij geven aan: signaleer veranderend gedrag bij de werknemer. Dat kun je signaleren door regelmatig, kort en informeel contact te hebben
Uitbesteden is ook een mogelijkheid – Panthion Care
Wij hebben een programma opgezet: Panthion Care. Juist om (informeel) contact te zoeken vanuit zorg en met aandacht voor de vitaliteit van jouw medewerkers tijdens de thuis werk situatie. Dit houdt in dat medewerkers de mogelijkheid krijgen om vrijblijvend contact op te nemen met onze vitaliteitscoaches. Dit kan gaan over beweging en voeding, maar ook over mentale weerbaarheid en stress reductie. De frequentie en duur kan door de opdrachtgever zelf worden aangegeven. Op basis van de gewenste situatie, maken wij een maatwerk voorstel en krijgen jouw medewerkers de zorg en aandacht die nodig is. Daarnaast rapporteren wij -uiteraard niet tot personen herleidbaar- trends, risico’s en kansen richting de opdrachtgever.
De kosten voor Panthion Care zijn per medewerker gelijk aan de kosten van één verzuimdag.
Ik heb interesse!
Neem dan gerust contact met ons op voor een voorstel op maat, wij helpen je graag verder: Hoekanikjehelpen@Panthion.nl of 085-4018200